Munkavállalói regisztráció
(Home Office regisztráció)
A brit parlament által jóváhagyott új szabályozás szerint a csatlakozó országok (alkalmazottként) munkát vállaló állampolgárainak statisztikai megfontolások és az ellenőrizhetőség érdekében a munkába állást követő 30 napon belül - postai úton - regisztráltatniuk kell magukat és állásukat az illetékes belügyminisztériumi hivatalnál (Workers Registration Team, Home Office, Walsall Road, Cannock, WS11 0WS).
Az ehhez szükséges űrlap letölthető a brit belügyminisztérium, illetve a londoni magyar nagykövetség honlapjáról, de postázása telefonon is kérhető a Home Office formanyomtatvány-részlegétől.
A legtöbb angol munkaadó rendelkezik a formanyomtatvánnyal, amit a munkavállaló kérhet tőlük, amint el akarja indítani a regisztrációt.
A belügyminisztériumnak címzendő levélnek tartalmaznia kell:
1. az alkalmazottként munkát vállaló nevét, címét, születési helyét,
2. munkaadója nevét és fő telephelyének címét,
3. a megtörtént munkába állás dátumát,
4. csatolnia kell két útlevélképet,
5. 90 font illetéket (amelyet csak az első regisztráció alkalmával kell leróni),
6. az eredeti útlevelet vagy személyazonossági igazolványt,
7. valamint a munkaadó levelét, melyben fel van tüntetve, hogy a regisztrálni szándékozó munkavállaló melyik napon kezdett dolgozni, s hogy havi jövedelme eléri a minimálbért, ami jelenleg a 22 évnél idősebbek esetében 5.73 font/óra, 18-21 éves munkavállalókról lévén szó pedig 4.80 font/óra.
A hatóság a fentiek ellenőrzését követően 2-7 napon belül - ún. regisztrációs (munkavállalói) igazolványt (Registration Card) és regisztrációs igazolást (Registration Certificate) állít ki. Utóbbi azt igazolja, hogy az illetőt nyilvántartásba vették a kérelemben szereplő munkaadó alkalmazottjaként.
Ezeket postán küldik ki, az útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal együtt.
A munkavállalói igazolvány érvényességi ideje 12 hónap, és csak a bejelentett állás betöltésére jogosít fel. Amennyiben a munkavállaló 12 folyamatos munkaviszonnyal töltött hónap eltelte előtt munkahelyet változtat, újra regisztráltatni köteles magát. 12 hónapos jogszerű munkaviszony elérésével - ami több egymást követő, rövidebb munkaviszony révén is megszerezhető - , ha a regisztrált munkaviszonyok között az egy év alatt nem telik el összesen több mint 30 nap „munkakeresési” idő, a munkavállaló jogot szerez az Európai Gazdasági Térség állampolgárainak járó tartózkodási engedélyre, illetve valamennyi jogra, így például mentesül a regisztrációs kötelezettség alól is.
Adó- és TB szám (National Insurance Number) Angliában
Az angliai munkavállalók adózása és társadalombiztosítási jogosultsága szempontjából fontos elem az ún. „National Insurance” (NI) szám beszerzése. A munkát kereső, vállaló, adót fizető, illetve juttatásokat igénylő magyar állampolgárnak szüksége van NI-számra.
Ezt az angliai adóhivatal adja ki egy ún. azonosító (feltérképező) interjú alapján, amelyben felmérik a kérelmező szociális hátterét. Az interjúra a helyi társadalombiztosítási irodákban (Social Security Office) kerül sor, előzetes időpont-egyeztetés alapján. E hivatalok hálózatáról további információt találhat a http://www.jobcentreplus.gov.uk/ honlapon. Az interjú időpontját megbeszélheti a Jobcentre Plusz alábbi telefonszámán: 0845 600 0643.
A bemutatandó okmányok mennyisége attól függ, hogy ki milyen célból igényli a NI-számot. Az interjú négyszemközt zajlik, szükség esetén tolmácsot is biztosítanak. Csak hiteles fordítással ellátott eredeti okmányokat fogadnak el, amelyekből néhányat elismervény ellenében egy időre benntarthatnak.
Ezek: útlevél, személyi igazolvány, születési anyakönyvi kivonat, házassági anyakönyvi kivonat, valamint
a) alkalmazotti munka esetén: fizetési kimutatás, munkaadói levél, munkaszerződés, az esetleges munkaközvetítő iroda elérhetőségei;
b) egyéni vállalkozó esetében: számlák, a könyvelőtől és az ügyfelektől származó levelek, a Schedule D adóbevallási formanyomtatvány.